Kofta med kartofler i bradepande


Denne simple ret får jeg ofte hos svigermor. Den er nem at lave og smager godt. Jeg har dog tilsat lidt krydderier efter min egen smag. Jeg har set den med andre krydderier og helt uden. Jeg brugte De 7. Krydderier, som er en arabisk krydderi blanding som kan fås i de fleste mellemøstlige grønthandlere og slagtere.
Prøv dig frem og sæt dit personlige præg på retten.

Ingredienser:

4 personer

1 kg hakket lam/okse
2 medium finthakkede løg
2-3 tsk De 7. Krydderier
2-3 dl hakket persille
6 fed knust hvidløg
1½ kg kartofler i skiver
2 dåser hakkede tomater
Salt og peber

Fremgangsmåde:

Bland kødet med de finthakkede løg, knust hvidløg, hakket persille, salt, peber og De 7. krydderier.
Lad gerne farsen trække en times tid.

Skræl kartoflerne og skær dem i tynde skiver. Kom kartoflerne i bunden af et stort ovnfast fad/bradepande.
Salt kartoflerne og hæld den ene dåse hakkede tomater over dem.
Kom farsen ud over kartoflerne som et låg og hæld den anden dåse tomater ud over kødet.
Drys lidt salt og peber på toppen af retten og kom fadet i ovnen ved 200 g i ca.50 minutter.
Skru ovnen ned på 175 g efter 20 minutter, så kødet ikke bliver sort i kanten.






Kommentarer

Populære opslag